Osmanlı döneminde basılmış Ahlak, Siyer, Tasavvuf, Fıkıh, Havas, Büyü, Tılsım, Kuranı Kerim , Delail Hayrat, Hadis, Tefsir, Kitabiyat, Akaid, Belagat, Beyan, Çay, Dua, Salavat, Zikir, Edebiyat vb.. konularda eserlerin yer alacağı online müzayededir.
Mukayyed Celal
Ali Rıza Efendi KayseriliKelam İlmi Hakkındadır -Arapça - Sırt kısmında yanık tahribatı vardır. Lakin metne zarar vermemektedir.Sondan eksikdir. Yazar Beyazıd Camii Şerifi Dersiamlarındandır. Giriş kısmında istifade ettiği kitapların listesinide paylaşmıştır. Ali Rıza Efendiye ait ıslak mühür bulunmaktadır .1321 Hicri -Serveti Fünun Matbaası İstanbul -128 Sayfa Tek Kitap -15x23 cm
Şerh-i Kâfiye
Sudi Bosnevi ö. 1007/1599 -Nahiv Hakkında - Osmanlıca- Yanıkdan dolayı 46. sayfaya kadar alt satır zor okunmakta veya okunamamaktadır. İbnü’l-Hâcib’in (ö. 646/1249) Arap nahvine dair muhtasarı olan Kafiye adlı eserin Türkçe Şerhidir -1309 Hicri - Amira Matbaası İstanbul - 199 Sayfa Tek Kitap -15x23 cm
el-Hammamiyye ala Sureti Yasin
Ali b. Arif Hammamizade -Tefsir Hakkında - Arapça - Dönemin cildinde olup alt kısmında yanık izleri vardır metne zararı yoktur. Yasin suresinin tefsiri olup haşiyesinde de başka bir tefsir daha vardır 1268 Hicri -Amira Matbaası İstanbul - 39 Sayfa Tek Kitap -15x22 cm
Mevhibetü'l Vehhab (Mevhibetü’l-vehhâb fî ta‘bîrâti’l-elkāb ve münâcâti rabbi’l-erbâb)
Mehmed Fevzi Edirnevi-Duaname Hakkında - Osmanlıca- Hattat Abdurrahman Hilminin hattıyla kaleme alınmıştır. Bez Cildlidir. Sırtı kopuktur. Mevhibetü’l-vehhâb fî ta‘bîrâti’l-elkāb ve münâcâti rabbi’l-erbâb (İstanbul 1314). Bilindiği kadarıyla bir dua kitabı olarak kaleme alınan ilk Türkçe eserdir. Müellif, vaazlarının başında ve sonunda okuduğu dualarla çeşitli toplantılarda yaptığı duaların beğenilmesi üzerine bunları toplayarak yeni kaleme aldığı dualar ve tercümeleriyle birlikte yayımlamıştır. Çeşitli icâzet merasimleriyle okul açılışlarında, mektebe başlarken (bed’-i besmele merasimlerinde), imtihan öncesinde, sanatkârların ustalık ve kalfalık merasimlerinde okunacak dualara da yer veren kitap aynı zamanda bu yönüyle folklorik bir değer taşımaktadır.1273 Hicri - 127 Sayfa Tek Kitap -15x22 cm
Musahhah Vezaifi Etfal
Mustafa Hami Paşa -Eğitim Öğretim Hakkında - Osmanlıca- Mekatibi rüşdiyenin birinci senesinde Tedrisi maarifi umumiyye nazaratı celilesince tensib kılınmış bir eserdir. 1315 Hicri - Amira Matbaası İstanbul - 110 Sayfa Tek Kitap -11x16 cm.
Sulh Hakimleri Kanunu 1329-13331 - Mevad Mezile ve Muadelesi ve Harç Tarifesi
Tevfik Tarık (Dersaadet İkinci hukuk mahkemesi baş katibi)Hukuk Hakkında -Osmanlıca- Kavanini cedide kütüphanesi yayınıdır. Sayfaları dahi kesilmemiş dönemin cildindedir. 1329-1331 Hicriİkbal Kütüphanesi 32 Sayfa Tek Kitap -13x18 cm.
Şifa-ı Şerif
Kādî İyâz - Tefsir Hakkında - Arapça - Peygamber sevgisine ve Hz. Peygamber’in müslümanlar üzerindeki haklarına dair olup Osmanlı dönemi altın tezhipli baskılı bez cildindedir.- 1312 Hicri - Osmaniyye İstanbul - 610 syf 2 cilt tek kitap - 12x19 cm.
İlaveli Hutbe Mecmuası
Vaaz ve Nasihat Hakkında -Osmanlıca- Döenmin cildindedir. Hutbe edeb ve adablarından bahseden ayrıca örnek hutbeler içeren osmanlıca bir eser 1314 Hicri - Arif Efendi Matbaası İstanbul - 95 Sayfa Tek Kitap -12x20 cm
Delailül Hayrat
Şeyh Muhammed b. Süleyman el-Cezûlî (ö. 870/1465)Dua ve Salavat ve Zikir Hakkındadır - Arapça - Hasan Rıza Hattıyla yazılmıştır. Dönemin Tezhibli bez cildindedir. Gümüşhanevi tertibindedir.1302 Hicri - Osmaniyye İstanbul - 205 Syf. Tek Kitap - 18x12 cm.
Delailül Hayrat
Şeyh Muhammed b. Süleyman el-Cezûlî (ö. 870/1465)Dua ve Salavat ve Zikir Hakkındadır - Arapça - Osman Nuri Burduri Kayışzade Hattıyla yazılmıştır. Dönemin bez cildindedir. 1305 Hicri - Osmaniyye İstanbul - 187 Syf. Tek Kitap - 18x12 cm.
İslam Tarihi Asrı Saadet
Süleyman Nedvi (Mtrcm Ömer Rıza)Siyer Hakkındadır - Osmanlıca -Cildi Yoktur içi yekparedir. “Asr-ı saâdet” adıyla bilinen eserlerin en meşhuru, Şiblî Nu‘mânî (ö. 1914) ile Süleyman Nedvî’nin (ö. 1953) yazdığı ve Ömer Rıza Doğrul’un Türkçe’ye çevirdiği Sîretü’n-nebî’dir.Şiblî Nu‘mânî beş cilt olarak planladığı bu eserin ancak iki cildini yazabilmiştir. Müellif 1906’da, Uhud Savaşı’na kadar meydana gelen olaylar hakkında bilgi toplamış, fakat daha sonra çeşitli sebeplerle eseri yazmaktan vazgeçmişti. Ancak halkın ısrarı üzerine çalışmalarına devam ederek kitabının I. cildini tamamladı. Eserin baskı masraflarını Bhopal Melikesi Sultan Cihan Begüm karşıladı ve I. cilt Şiblî Nu‘mânî’nin kurduğu Dârülmusannifîn adlı müessese tarafından yayımlandı (A‘zamgarh 1336/1918). Süleyman Nedvî iki yıl sonra bazı ilâveler yaparak II. cildi de neşretti (A‘zamgarh 1338/1920). Süleyman Nedvî hocasının vasiyeti üzerine eseri tamamlayıcı mahiyette dört cilt daha yazdı ve bunları yine Sîretü’n-nebî adıyla yayımladı (A‘zamgarh 1342-1357). Aslı Urduca olan bu eserin ilk üç cildini Zafer Hasan İngilizce’ye, Ömer Rıza Doğrul da bazı ilâvelerle İngilizce’den Türkçe’ye tercüme etti.1347 Hicri - Amidi Matbaası İstanbul -460 Sayfa Tek Kitap -13x19 cm.
1-Musahhah Dürri Yekta (1322) 2-Muhtasar Osmanlı Tarihi (1320) 3-Coğraya Dersleri (1323) 4-Kızlara Mahsus İlmi Ahlak (1316) 5-Nahvi Osmani (1323) 6-Muhtasar Kavaidi İlmi Hesap (1321)
1-İmamzade Esad Eendi (ö. 1851) 2-İbrahim Hakkı ve Muhammed Azmi 3-Abdurrahman Şeref 4-Ömer Rıza 5-Şeyh Vasfi 6-DarüşşafakaMuhtelif Konular Hakkında -Osmanlıca -İlmihal-matematik-coğrafya-tarih-gramer gibi çeşitli konularda okullarda okutalan eserler tek kitapta toplanmıştır cildi dağınıktır 1320-1323 Hicri - Karabet Matbaası İstanbul -87+94+86+135+ 124+150 Sayfa Tek Kitap -13x18 cm.
Menafiul Ahyar Havaşi Netayi ül Efkar
Eserin Adalı Şeyh Mustafa b. Hamza -Nahiv Hakkında - Arapça - orijinal dönemin full deri cildindedir. Cildin bir kısmı yenik lakin metinde eksik yoktur. İzhar kitabının Şerhidir 1279 HicriMuharrem Efendi İstanbul - 390 Sayfa Tek Kitap -16x23 cm
Kavaidi Farisiyye
Seyyid Hafız Muhammed Murad Nakşibendi -Farsça Gramer HakkındaFarsça- OsmanlıcaDönemin sırtı bez cildindedir Farsça Gramer Osmanlıcadır . 1249 Hicri -Yahya Efendi Matbaası İstanbul - 64 Sayfa Tek Kitap -13x21 cm
Celal şerhil akaidil azdıyye
Ebû Abdillâh Celâlüddîn Muhammed b. Es‘ad b. Muhammed ed-Devvânî es-Sıddîkī (ö. 908/1502)Akaid Hakkında - Arapça - Orjinal dönemin ebrulu cildinde olup yer yer yenikler vardır . Lakin metne etki etmemektedir. İtikadî mezheplerin tam olarak teşekkül ettiği hicrî V. asırdan itibaren Ehl-i sünnet âlimleri, halkı ehl-i bid‘atın yanlış inançlarından korumak ve Sünnî akîdeyi kolayca öğrenmelerini sağlamak için, akaid problemlerini Sünnî çerçevede ele alan küçük akîde risâleleri yazmayı bir gelenek haline getirmişlerdir. Bu risâlelerden biri de Îcî’nin el-ʿAḳāʾidü’l-ʿAḍudiyye’sidir. Celaleddin devaninin bu esere yazdığı şerhdir. -1290 Hicri - Muharrem Efendi İstanbul - 94 Syf. Tek Kitap - 15x23 cm
Mecalisi İrşadiyye
Vaaz ve Nasihat Hakkında -Arapça - Baştan 6 yaprak 1/4 ü yırtılmış kayıptır.Cildi ve iç kondisyonu güzeldir.Ebrulu cildindedir. 1293 Hicri -Halil Efendi Matbaası İstanbul -392 Syf. Tek Kitap - 16x24 cm
El Esilete vel Ecvibete Ala Mesalikil İmtihan Ala Eşşemsiyye
Ali b. Ömer el-Kâtibî el-Kazvînî’nin (ö. 675/1277) -Mantık Hakkında - Arapça - Hattat Hüseyin Hüsnü Zade tarafından yazılmıştır. Dönemin Sırtı bez cildindedir. Tam adı er-Risâletü’ş-Şemsiyye fi’l-ḳavâʿidi’l-manṭıḳıyye’dir. Müellif mukaddimede belirttiğine göre risâleyi İlhanlı Veziri Şemseddin Muhammed b. Bahâeddin Muhammed el-Cüveynî’nin isteğiyle yazmış ve eserine ona nisbetle bu adı vermiştir.Ayrıca kendisinden risâlede mantıkla ilgili bütün kuralların yer almasının talep edildiğini, risâlesini daha önceki mantık kitaplarının sistemine bağlı kalmadan yazdığını ve eserine önceki eserlerde bulunmayan bilgiler eklediğini belirtir. Bu eserde şemsiyye adlı esere yapılan bir şerh kabilindedir. 1324 Hicri -Harit Matbaası İstanbul--32 Syf. Tek Kitap - 16x24 cm
Gunyetül Mütemelli (Halebi Kebir)
İbrâhîm b. Muhammed b. İbrâhîm el-Halebî (ö. 956/1549)Fıkıh Hakkında- Arapça - İbrâhim el-Halebî, Ġunyetü’l-mütemellî fî şerhi Münyeti’l-muṣallî ve ġunyeti’l-mübtedî. Ḥalebî kebîr olarak tanınmıştır (Leknev 1222, 1323; İstanbul 1253, 1256, 1295, 1300, 1325; Lahor 1310, 1314). Nâfile namaz türleri, kazâ namazı ve cenaze gibi Münyetü’l-muṣallî’nin ele almadığı konu başlıklarını da işleyen Ḥalebî kebîr Kâşgarî’nin verdiği bilgileri delillendirmekte, delil olarak getirdiği hadislerin sened ve metinlerini tartışmakta ve diğer mezheplerin, özellikle de Şâfiî mezhebinin görüşleriyle mukayese etmektedir. Ḥalbetü’l-mücellî’ye göre lugavî tahlillere geniş yer veren Ḥalebî kebîr bu amaçla metni daha küçük pasajlara ayırmakta ve Münyetü’l-muṣallî’deki önermeleri daha açık bir üslûpla ve maddeler halinde yeniden ifade etmeye çalışmaktadır. Gerek Ḥalbetü’l-mücellî gerekse Ġunyetü’l-mütemellî Hanefî mezhebinin hâkim olduğu bölgelerdeki yerleşik uygulamaları, bid‘atları ve mezhep telakkilerini ele aldıkları konular çerçevesinde işlemeleri açısından önemli birer kaynaktır.1295 Hicri -Ali Bey Matbaası İstanbul -623 Syf. Tek Kitap - 16x24 cm
1-Merahul Ervah 2-İzzi 3-Maksud 4-Kitabul Bina 5-Emsile
1-Ahmed b. Ali b. Mes‘ûd’un (ö. VIII. [XIV.] yüzyılın başları) 2-İzzeddin ez-Zencânî’nin (ö. 660/1262 [?]) 3-İmam-ı Âzam Ebû Hanîfe 4- ? 5-Hz. Ali Sarf Hakkında - Arapça - Hasan Şevki Bin Osman hattıyla, Dönemin Cildindedir 5 kitap bir arada Arapça Gramere dair bir eser 1317 Hicri -395 Syf. Tek Kitap - 16x24 cm
1-Merahul Ervah 2-İzzi 3-Maksud 4-Kitabul Bina 5-Emsile
1-Ahmed b. Ali b. Mes‘ûd’un (ö. VIII. [XIV.] yüzyılın başları) 2-İzzeddin ez-Zencânî’nin (ö. 660/1262 [?]) 3-İmam-ı Âzam Ebû Hanîfe 4- ? 5-Hz. Ali Sarf Hakkında - Arapça - Kütahyalı Hüseyin Fevzi hattıyla, Dönemin Orijinal Ful deri Cildindedir 5 kitap bir arada Arapça Gramere dair bir eser 1269 Hicri - Tophaneyi Amira litografya Matbaası İstanbul -128 Syf. Tek Kitap - 15x21 cm
Mecmuul Enhur Fi Şerhi Mülteka El Ebhur(Damad) Kenarsız
Şeyhîzâde Abdurrahman (ö. 1078/1667)Fıkıh Hakkında- Arapça - Babası Gelibolulu Şeyhî Mehmed Efendi’ye nisbetle Şeyhîzâde diye şöhret bulmuştur. Şeyhülislâm Hoca Abdürrahim Efendi’nin damadı olduğu için Damad Efendi olarak da bilinir. Şeyhîzâde Abdurrahman’ın Mecmaʿu’l-enḥur fî şerḥi Mülteḳa’l-ebḥur adlı meşhur eseri İbrâhim b. Muhammed el-Halebî’ye ait kitabın şerhi olup şârihin lakabına nisbetle Dâmâd ismiyle tanınmıştır. Eserin girişinde Şeyhî Mülteḳā’nın muhtelif şerhlerinin yapıldığını, ancak bunlardan bazılarının çok kısa olup anlaşılamadığını, bazılarının ise çok uzun olduğunu kaydederek yeterince izahat vermekle birlikte fazla ayrıntıya girmeyen bir şerh kaleme almayı hedeflediğini belirtir. Geleneksel şerh usulünün takip edildiği eserde Hanefî mezhebine ait görüşlerin yanında zaman zaman diğer mezheplerin görüşlerine de işaret edilir. I. cildi 14 Zilkade 1070 (22 Temmuz 1660), II. cildi 19 Cemâziyelâhir 1077 (17 Aralık 1666) tarihinde Edirne’de tamamlanmıştır. Mülteḳā’nın en yaygın şerhlerinden olan Mecmaʿu’l-enḥur Osmanlı döneminin temel fıkıh metinleri arasında önemli bir yere sahiptir. Mecelle’nin hazırlanmasında sıkça başvurulan kaynaklardan olup Mecelle’deki 270 maddenin tamamen ve yaklaşık seksen maddenin kısmen Mülteḳā ve Mecmaʿu’l-enḥur’dan alındığı belirtilmektedir 1319 Hicri -Şirketi sahafı Osmaniye İstanbul - 608+566 Syf. 2 Cild 2 Kitap - 18x27 cm
Kayıdlı Kasidei Bürde
Muhammed Said Busayri Dua ve Salavat ve Zikir Hakkındadır - Osmanlıca Arapça - hattat Hüseyin Hilmi Malatyavidir. Cildi sonradandır.1314 hicriŞirketi Hayriyyei Sahafiyye Matbaası İstanbul72 sayfa tek kitap -16x23 cm
Mızraklı İlmihal
?Fıkıh Hakkında- osmanlıca- Sırtı Bez Karton cildlidir. Miftâhu’l-cenne olarak da bilinen ve Osmanlılar’da “ilmihal” adının kullanıldığı ilk eser olan Mızraklı İlmihal’in müellifi ve hangi tarihte yazıldığı kesin bir biçimde tesbit edilememiştir. Adındaki “mızraklı” kelimesinin kaynağı hakkında kesin bilgi bulunmamakla birlikte bu adlandırma, kitabın genellikle kapağında ya da ilk sayfalarında yer alan sancak ve mızrak şekilleriyle ilgili olabileceği gibi eserin belirlenebilen tek yazma nüshasında (Süleymaniye Ktp., Yazma Bağışlar, nr. 1164) görülen “Mızraklı Efendi” ifadesiyle de (Arpaguş, s. 38) bağlantılı olabilir. 1319 Hicri -Osmaniyye İstanbul - 123 Syf. Tek Kitap - 15x22 cm
Bostanul Huteba
Mehmed Şakir Vaaz ve Nasihat Hakkında -Osmanlıca Arapça - Mehmed Şakir Hattıyla yazılmıştır. Nesih ile başlayıp Rika ile devam ediyor sonda fihrist var lakin aradan birkaç hutbe eksiktir. 288 Syf. Tek Kitap - 14x19 cm
İslam Tarihi 7. Cild
Leone Caetani (Mütercm , Hüseyin Cahid Yalçın)Tarih hakkındaOsmanlıca- 12 Eylül 1869’da Roma’da doğdu. Başlangıcı Ortaçağ’a kadar giden soylu Caetani sülâlesine mensuptur; anne tarafından dedesi ise Viyana’da yaşayan ve ünlü tarihçi J. von Hammer-Purgstall ile birlikte çalışan Polonyalı Kont Rzewustky’dir. Babası Don Onorato Caetani 1896’da İtalya Dışişleri bakanı olmuş, Antikçağ edebiyatı ve Dante uzmanı ünlü bir bilim adamıdır. Leone Caetani Roma Üniversitesi’nde edebiyat tahsili yaparken İslâm dünyasına büyük bir yakınlık duydu ve Latince ile Yunanca gibi öğrenimi mecburi olan klasik dillerden başka Almanca, İngilizce, Farsça ve Arapça öğrendi. Tahsilini tamamladıktan sonra kendini tamamen İslâm tarihine verdi; başta Arapça olmak üzere çeşitli dillerde yazılmış pek çok yazma ve basma eser toplayarak zengin bir İslâm tarihi kütüphanesi kurmayı başardı. İslâm dünyası kaynaklarını yakından tanımak için Hindistan, İran, Tunus, Cezayir, Mısır, Suriye, Lübnan ve İstanbul’a giderek birçok yazma topladı. Annali dell’Islam. 1905-1926 yılları arasında Milano ve Roma’da büyük boy on cilt halinde neşredilen eser Hz. Peygamber’in hayatı ile başlar ve hicretin 40. yılına kadar gelir. Eserin tamamı, İslâm tarihinin bütününü ele alacak şekilde yirmi beş cilt olarak planlanmıştı. Caetani, 1972-1973 yıllarında ofset baskısı yapılan bu en meşhur ve en hacimli eserini, bir komisyon halinde çalışan genç İtalyan araştırmacıların hicretin her yılı için İslâm kaynaklarından yaptıkları tercümelere dayanarak yazıyor, müsveddeleri de I. Guidi, H. Lammens, C. A. Nallino, J. Horovitz, C. H. Becker, G. Levi Della Vida gibi şarkiyatçılara gönderip onların görüşlerini aldıktan sonra gerekli düzenleme ve değişiklikleri yaparak son şeklini veriyordu. Eserin dikkat çeken en önemli özelliği çok zengin bir malzemeye sahip oluşudur. Kitabın tamamı Hüseyin Cahit (Yalçın) tarafından Türkçe’ye tercüme edilmiş, ancak sadece hicretin 12. yılına kadar olan kısmı İslâm Tarihi adıyla yayımlanmıştır 1925 Miladi -Tanin Matbaası -423 Syf. Tek Kitap - 14x18 cm
Delailül Hayrat
Şeyh Muhammed b. Süleyman el-Cezûlî (ö. 870/1465)Dua ve Salavat ve Zikir Hakkındadır - Arapça - Hasan Rıza Hattıyla yazılmıştır. Dönemin Tezhibli bez cildindedir. Gümüşhanevi tertibindedir.1302 Hicri - Osmaniyye İstanbul - 205 Syf. Tek Kitap - 18x12 cm.
Jandarma Karakol Kumandanları Sınıflarına Mahsus Coğrafya Dersleri
Osman Avni -Coğrafya Hakkında -osmanlıca- Dönemin Karton baskılı cildindedir1341 Hicri -Cumhuriyet Matbaası İstanbul -85 Syf. Tek Kitap - 15x22 cm
Davud El Karsi Alel Emsile
Davud El Karsi -Sarf Hakkında - Arapça Osmanlıca - Sonradan karton cildindedir. Emsile Şerhidir yanında Türkçe bir şerh daha vardır 1297 Hicri -Mehmed Esad Matbaası İstanbul -34 Syf. Tek Kitap - 16x24 cm
Tuhfe-i Vehbi ( Der Kenar Lütfiye-i Vehbi )
Sünbül-zade Vehbi (ö. 1224/1809Lügat Osmanlıca farsça -Sonradan Cildlenmiştir Hattatı İbrahim Nureddindir.Tuhfe-i Vehbi, manzum Farsça-Türkçe sözlükler arasında Tuhfe-i
Şahidi'den sonra en fazla ilgi görmüş sözlüklerden biridir. Eser, XVIII. yüzyılın
önemli şairlerinden Sünbül-zade Vehbi (ö. 1224/1809) tarafından nazmedilmiştir.2
Tuhfe-i Vehbi, yazann ariiza hakimiyeti ve vezinli söz söylemedeki yeteneğinin en
önemli delili sayılır. Sünbül-zade Vehbi, Divanı ve bu manzum sözlüğünden
başka, Nuhbe-i Vehbi ve Lutfiyye-i Vehbi adlı eserleriyle de ilmi ve edebi yönünü
kabul ettirmiştir.1283 Hicri -Muharrem Efendi İstanbul - 48 Syf. Tek Kitap - 15x24 cm
Divanı Hafız Şirazi
Hâce Şemseddin Muhammed (ö. 792/1390 [?])Edebiyat - Farsça- Dönemin Sırtı bez karton cildindedir. Hâfız divanı, Türkiye’de Mes̱nevî ve Gülistân’dan sonra en çok okunan Farsça metinlerin başında gelir. Hem Fars dilinin hem de belâgat konularının öğretiminde ezberletilen şiirler arasında Hâfız’ın şiirlerinin önemli yeri vardır. Hâfız’ın Türk divan şiirine de geniş ve sürekli etkisi olmuştur. Köprülü, saz şairlerinin bile Sa‘dî gibi Hâfız’a da yabancı kalmadıklarını söyler. Divan edebiyatının İran tesiri altında kalmış olmasıyla ilgili tenkit ve değerlendirmeler çok defa Hâfız tesirine bağlanır. 1300 Hciri - Şirketi Hayriyyei Sahafiyye Matbaası İstanbul259 Syf. Tek Kitap - 16x24 cm
Menafiul Ahyar Derkenar Gayetül İnzar
Adalı Şeyh Mustafa b. Hamza -Nahiv Hakkında - Arapça - orijinal dönemin bez cildindedir. Cildin bir kısmı yenik lakin metinde eksik yoktur. İzharul Esrar Şerhidir. 1303 Hicri- Muharrem Efendi İstanbul - 368 Sayfa Tek Kitap -17x25 cm.
Tahriril Kavaidil Mantıkıyye Şerhi Şemsiyye
Kutbüddin er-RâzîMantık Hakkında - Arapça - er-Risâletü’ş-Şemsiyye, sûrî mantığın muhtasar ve faydalı bir metni olduğundan bütün İslâm coğrafyasında üzerine şerh, hâşiye ve ta‘lik şeklinde pek çok çalışma yapılmıştır (Keşfü’ẓ-ẓunûn, II, 1063-1064; Habeşî, II, 1116-1125). Klasik dönem çalışmalarının en meşhuru Kutbüddin er-Râzî’nin Taḥrîrü’l-ḳavâʿidi’l-manṭıḳıyye fî şerḥi’r-Risâleti’ş-Şemsiyye’sidir (İstanbul 1259, 1281, 1286, 1288, 1318; Kalküta 1815, 1842; Leknev 1283; Kahire 1293, 1307, 1325, 1367).1313 Hicri -Arif Efendi Matbaası İstanbul - 84 Syf. Tek Kitap - 16x24 cm
Mülteka El Ebhur
İbrâhîm b. Muhammed b. İbrâhîm el-Halebî (ö. 956/1549)Fıkıh Hakkında- Arapça - Dönemin bez cildindedir- Kudûrî’nin el-Muḫtaṣar’ı ile el-Muḫtâr, Kenzü’d-deḳāʾiḳ ve el-Viḳāye gibi Hanefî fıkhının meşhur metinlerine dayanan kitap Halebî’nin en tanınmış eseridir. 17.000’den fazla fıkhî meseleyi ihtiva eden Mülteḳa’l-ebḥur Osmanlı medreselerinde ders kitabı olarak okutulmuş, aynı zamanda kadıların ve müftülerin başvuru kaynaklarından birini teşkil etmiştir. Molla Hüsrev’in Dürerü’l-ḥükkâm’ı ile birlikte Osmanlı Devleti’nin yarı resmî hukuk külliyatı niteliğini taşıyan eser birçok defa basılmış olup (meselâ İstanbul 1252, 1258, 1264, 1288; Bulak 1263; Bombay 1278) üzerine elliden fazla şerh yazılmıştır. I. M. d’Ohsson, Tableau général de l’Empire Othoman (Paris 1787-1820) adlı eserinde Osmanlı hukuk düzeniyle ilgili açıklamaları bu kitaba dayandırmıştır. -1270 Hicri -Amire Matbaası İstanbul -263 Syf. Tek Kitap - 16x21 cm
Miftah-ul İber
Abdüllatif Subhî Paşa,Tarih hakkındaOsmanlıca- Dönemin Altın Tezhipli full deri cildindedir yan kağıtları dönemin ebrusudur. İbn Haldûn’un bir dünya tarihi niteliği taşıyan El-İber'i önsöz ve giriş mahiyetinde kaleme aldığı ve “mukaddime” adını verdiği bölümle üç kitaptan oluşan yedi ciltten meydana gelir. Müellif girişte tarih ilminin önemine, tarih yazımında takip edilen usullerin araştırılmasına, tarihçilerin düştükleri hatalara, sahip oldukları asılsız kanaatlere ve bunların sebeplerine temas etmiş, tarih ilminin kapsamlı bir tarifini yaparak kendi tarih anlayışını ortaya koymuştur.Abdüllatif Subhî Paşa, Mehmed Ali Paşa’nın teşvikiyle el-ʿİber’in ikinci ve üçüncü kitabını Türkçe’ye çevirmeye başlamış ve İran’da Sâsânîler sülâlesine kadar olan kısmı tamamlayıp Miftâḥu’l-ʿİber adıyla neşretmiş (İstanbul 1276),1276 Hicri - Takvimhane-i Amira Matbaası İstanbul -209 Syf. Tek Kitap - 19x28 cm.
Risale-i Edıyye (Dürretül Vaizin)
Osman Bin Hasan El HobeviVaaz ve Nasihat Hakkında -Arapça- Modern cildindedir. Osmanlıca vaaz ve nasihat kitabıdır. 1313 Hicri -Osmaniyye İstanbul - 332 Syf. Tek Kitap - 16x24 cm
Kuranı Kerim
Mustafa Nazif KadırgalıKuranı KerimArapça- Modern mukavvalı siyah bez cildindedir. Mustafa Nazif Kadırgalı hattıyla Kuranı kerimdir. Almanyada 30000 adet basılan nüshadır. 1313 Hicri -Tenuis Matbaası Almanya609 Syf. Tek Kitap - 13x18 cm.
Sahra Tahkimat Talimatnamesi
Heyet -Jeoloji ve Askeri konular Hakkında -Osmanlıca- Tahkimat niçin ve nerede yapılır,Tahkimat nasıl yapılır vb konulara havi bir kitap bol resimlidir. Yer yer jeoloji bilgileri de verilmektedir -1927 Miladi -Askeri Matbaa İstanbul -63+139+23+169 Syf. 3 kısım Tek Kitap - 11x15cm
Şerhi Akaidi İsam (Derkenar Haşiye ala isamuddin ala şerhil akaid)
İsamuddin İbrahim İsferayani (Haşiye Muhammed bin hamid el kefevi )Akaid Hakkında - Arapça- Dönemin cildindedir. Sadeddin taftazaninin akaidi üzerine isamın haşiyesidir kenarında kefevinin isam haşiyesi yer almaktadır. 1316 Hicri -Şirketi sahafı Osmaniye İstanbul - 292 Syf. Tek Kitap - 17x24 cm
Kayıdlı Kasidei Bürde Tercümesi
Elhac İbrahim İbni Muhammed Elyavaci-Dua ve Salavat ve Zikir Hakkındadır - Osmanlıca Arapça - Kasidei bürdenin manzum tercümesidir sondan eksiktir. Cildi sonradandır 1265 Hicri-Hulusi Efendi Matbaası İstanbul-72 sayfa tek cild tek kitap -16x23 cm
Şerhi Muhtasar Fi İlmil Aruz (Muhsinil Kayseri Alel Endülüsi)
Muhsini Kayseri (ö. 761/1360)İlmi Aruz Hakkında -Arapça- Ebru cildindedir. (Şerḥu’l-ʿarûż, Şerḥu ʿarûżi’l-Endelüsî). Ebü’l-Ceyş el-Endelüsî el-Ensârî’nin el-Muḫtaṣar fî ʿilmi’l-ʿarûż adlı kitabının şerhidir. Pek çok yazma nüshası bulunan kitap Muḥsin el-Ḳayṣerî ʿale’l-Endelüsî adıyla basılmıştır (İsâmüddin Mustafa b. Abdullah Üsküdârî’nin bu şerhten de faydalanarak yazdığı el-Muḫtaṣar fî ʿilmi’l-ʿarûż’un Türkçe tercüme ve şerhiyle birlikte, İstanbul 1261, 1270, 1286, 1308). Bu şerh üzerine Kûrânî tarafından bir hâşiye yazılmıştır.1308 Hicri- İbrahim Efendi Matbaası İstanbul -70 Syf. Tek Kitap - 16x24 cm
Netaicül Efkar (Adalı Cedid Alel İzhar)
Kuşadalı Hamza oğlu Mustafa (ö. 1085/1674 [?])Nahiv Hakkında - Arapça- Rıza Efendi ıslak mühürlüdür. Dönemin mukavvalı cildindedir.Talik hat ile basılmıştır. Netâʾicü’l-efkâr. Birgivî’nin nahve dair meşhur eseri İẓhârü’l-esrâr’ın şerhidir. Bu şerhin İstanbul ve Kahire’de birçok defa basılması (bk. GAL Suppl., II, 656), ayrıca birçok müellif tarafından üzerine hâşiyeler yazılması, onun özellikle Osmanlı Türkleri arasında Arap dili öğretiminde ne derece önemli rol oynadığını göstermektedir. Hâşiyelerinin en tanınmış olanları, Muhammed b. Sâlih’in Fevâʾidü’l-eẕkâr (İstanbul 1326), Mustafa b. Dede’nin Ġayetü’l-enẓâr (İstanbul 1263) ve Mustafa b. Muhammed’in Menâfiʿu’l-aḫyâr (İstanbul 1279, 1325) adlı eserleridir. Şemseddin Sâmi, birtakım teferruatı ihtiva ettiğini söyleyerek Netâʾicü’l-efkâr’ı okuyup okutmanın vakit kaybından başka bir şey olmadığını kaydeder. Eski Edirne Müftüsü Muhammed Fevzi, eserin nahivle doğrudan ilgili olmayan kısımlarını çıkararak ibaresini basitleştirmiş ve buna Miftâḥu’l-merâm fî taʿrîfi aḥvâli’l-kelime ve’l-kelâm adını vermiştir. Eser bu yeni şekliyle 1305’te İstanbul’da basılmıştır. Ayrıca Netâʾicü’l-efkâr’ın İstanbul kütüphanelerinde pek çok yazması bulunmaktadır.1288 Hciri - Rıza Efendi Matbaası İstanbul -300 Syf. Tek Kitap - 16x24 cm
Şerhi Ramazan Efendi Ala Şerhil Akaid
Ramazan Bin Muhammed El Hanefi - Akaid Hakkında - Arapça- Bez Cildlidir.İmam Nesefinin Akaid kitabına yazılan Şerhi akaid adlı sadettin taftazaninin eserine Ramazan efendinin yazdığı şerhdir. Sonunda Nesefi Akaidi Metnide yer almaktadır. 1314 Hicri - Osmaniyye İstanbul - 321 Syf. Tek Kitap - 17x25 cm.
Mantık Risaleleri ; 1-Mürşid il Mübtedi (İsagoci Tercümesi) 2-Kayıtlı İsagoci Metni 3-Zeriatul İmtihan 4-İlaveli Zübdei Tarifiyyat Li Ahi Çelebi
1-Muhammed Zühdi 2-Esîrüddîn el-Mufaddal b. Ömer es-Semerkandî el-Ebherî (ö. 663/1265 [?])) 3-Seyyid Ahmed Essıddıki İbni AliEl BurseviMantık Hakkında - Osmanlıca Arapça - 1-İsagoci Tercümesidir 2- İsagoci metni kayıtlıdır 3- İsagoci Şerhidir 4- Mantık Tarifleri Bol Cetvellidir 1-1300 Hicri 2-1311 Hicri 3-1310 Hicri 4-1314 Hicri 1-Mücellid İsmail Hakkı Matbaası Trabzon 2- Mahmud Bey Matbaası İstanbul 3-Elhac Muharrem Efendi Matbaası İstanbul -4-Arif efendi Matbaası İstanbul -52+16+142+ 80 Syf. Tek Kitap - 16x24 cm
Şerhi Şevahidül Kafiye vel Cami
Hafız Mustafa Bin Elhac Mustafa Meyhalci -Nahiv Hakkında - Arapça - Ebrulu Cildindedir. Hacib in kafiyesi ile Şerhi olan Mevlana Caminin Eserine Şerhdir. 1309 Hicri - Şirketi sahafı Osmaniye İstanbul - 132 Sayfa Tek Kitap -15x23 cm.
Hacerzade Kavaidül Vadiyye
Hacerzâde Muhammed Recep el-Hayrî b. Muhammed Ali el-Ferecîkî elGelibolî (ö. 1311/1893)Vad İlmi Hakkında -Arapça - Kısa ve genel bir ifade ile vad‘
İlminin konusu lafızların belirli bir anlam karşılığında ortaya
konulması ve lafız-anlam ilişkisidir.1308 Hicri- İstanbul - 24 Syf. Tek Kitap - 16x24 cm
Şerhu Tasrifiz-Zencani
Sa‘düddîn Mes‘ûd b. Fahriddîn Ömer b. Burhâniddîn Abdillâh el-Herevî el-Horâsânî et-Teftâzânî (ö. 792/1390) -Sarf Hakkında - Arapça - Ebrulu cildindedir . Başka adlarla da anılan ve İzzeddin ez-Zencânî’nin ʿİzzî ismiyle bilinen sarf kitabının şerhi olup Teftâzânî’nin henüz on altı yaşında iken 15 Şâban 738’de (8 Mart 1338) Horasan’ın Feryûmed kasabasında tamamladığı eseridir (İstanbul 1253, 1320; Kahire 1333, 1348; nşr. Abdülâl Sâlim Mekrem, Küveyt 1982; Kahire 1997). Radıyyüddin İbnü’l-Hanbelî, Rabṭü’ş-şevârid fî ḥalli’ş-şevâhid adlı eserinde Teftâzânî’nin şerhinde yer alan örnekleri (nşr. Şa‘bân Salâh, Kahire 1409/1989), Sıdkī İshak Efendi b. İslâm el-Çerkezî de şerhin mukaddimesini (Kahire 1313) şerhetmiştir. - 1292 Hciri - Muharrem Efendi İstanbul - 83 Syf Tek Kitap- 15x22 cm.
İzhar Muribi (Ḥallü esrâri’l-aḫyâr ʿalâ iʿrâbi İẓhâri’l-esrâr)
Hüseyin İbni Ahmed Zeynizade -Nahiv Hakkında - Arapça - Sırtı bez cildindedir . Yazıldığı tarihten itibaren özellikle Arapça okuyan Türk öğrencilerinin ellerinden düşürmedikleri yine Birgivî’ye ait kitabın cümle tahliline dairdir. Müellifin İẓhâr Muʿribi diye tanınan bu eseri İẓhâr’ın anlaşılmasında çok faydalı olmuştur. 1152’de (1739) temize çekilen ve 1160’ta (1747) müellifi tarafından istinsah edilen bir nüshası bilinmektedir (Âtıf Efendi Ktp., nr. 2596). Bu eser de İstanbul’da defalarca basılmıştır (meselâ 1218, 1228, 1233, 1309, 1312, 1318). İẓhâr Muʿribi’nde bazı ibarelerin kenarında yer alan, “Bu ifadede birinci Muʿrib’e reddiye vardır” şeklindeki notlarla kastedilen kişinin, Zeynîzâde’nin çağdaşı olan ve İẓhâr’a daha önce mu‘rib yazan Kuyucaklı Abdullah Efendi olduğu Ḥallü esrâri’l-aḫyâr’ın bir nüshasında belirtilmiştir (Âtıf Efendi Ktp., nr. 2596, vr. 9a).1314 Hicri - Şirketi sahafı Osmaniye İstanbul - 209 Syf. Tek Kitap - 16x24 cm
Şerhul-Kasidetin-nuniyyetit-tevhidiyye (Hamişinde Hayalinin Şerhil akaid haşiyesi bulunmaktadır. )
Davudu Karsi (ö. 1169/1756) (Hamiş ŞemsüddinAhmed İbni Musa El Hayali)Kelam İlmi Hakkındadır -Arapça - Ebrulu Cildindedir. el-Ḳaṣîdetü’n-nûniyye şerhleri. Dâvûd-i Karsî, Hızır Bey’in (ö. 863/1459) kelâma dair ünlü eseri el-Ḳaṣîdetü’n-nûniyye’ye biri Türkçe, diğeri Arapça iki şerh yazmıştır. Müellifin meşhur olan Arapça şerhinden başka Türkçe olarak da bir şerh kaleme almış olduğunun bilinmemesi bazı araştırmacıları yanılgıya düşürmektedir. Nitekim “Bratislava Üniversitesi Kütüphanesi Türkçe Yazmalar Katalogu”nu hazırlayan J. Blaškovics, bu kütüphanede bulunan Türkçe Kasîde-i Nûniyye Şerhi’nin (nr. 496) müterciminin bilinmediğini söyler. Türkçe şerhin Saraybosna Gazi Hüsrev Bey Kütüphanesi’nde bulunan nüshasının (nr. 3284/5) sonundaki kayda göre Dâvud Efendi bu şerhi 1158 (1745) yılında tamamlamıştır (Dobrača, I, 428). Eserin Süleymaniye Kütüphanesi’nde iki (Kasîdecizâde, nr. 166; Hasan Hüsnü Paşa, nr. 1177/3), British Museum (Add., 5987/II) ve Lefkoşe’de Sultan II. Mahmud Kütüphanesi’nde de (nr. 1101/2) birer nüshası mevcuttur. Müellif, Şerḥu’l-Ḳaṣîdeti’n-nûniyyeti’t-tevḥîdiyye adını taşıyan Arapça şerhini 1169 (1756) yılının sonlarında Birgi’de tamamlamıştır. Şerhin telifi sırasında aynı kasideye daha önce Hayâlî Çelebi tarafından yapılan şerhten de faydalanan, ancak zaman zaman bu eseri tenkit eden Karsî’nin ayrıca pek çok kaynağa da başvurduğu eserin incelenmesinden anlaşılmaktadır. Çeşitli kütüphanelerde birçok yazma nüshası bulunan (Brockelmann, GAL Suppl., II, 321; Rieu, Catalogue, s. 5b-6a; Ahlwardt, nr. 2003) şerhin ilk baskısı litografik olarak gerçekleştirilmiştir (İstanbul 1291). Bu baskının 20-26. sayfaları arasında yer alan kasidenin on üçüncü beytine ait açıklamalarda müellif, İslâm inancına aykırı hulûl ve ittihad fikirlerinin karıştığı Vücûdiyye, İttihâdiyye, Hulûliyye ve Zuhûriyye gibi bâtınî ve aşırı tasavvufî görüşleri tenkit ederek Mevlevîlik, Halvetîlik, Celvetîlik, Sa‘diyye, Kādiriyye ve Gülşeniyye gibi tarikatların da adı geçen dört ana görüşten türemiş olduğunu ileri sürdüğü için eserin Halil Efendizâde tarafından yaptırılan ikinci baskısında (İstanbul 1318) bu kısım metinden çıkarılmıştır (diğer baskıları için bk. Serkîs, II, 1503).1317 Hicri -Şirketi sahafı Osmaniye İstanbul - 131 Syf. Tek Kitap - 18x26 cm.
Muharrem 1. Cild (Ḥâşiye ʿale’l-Fevâʾidi’ż-Żiyâʾiyye.)
Zileli Muharrem Efendi (ö. 1010/1601’den sonra)Nahiv Hakkında - Arapça - Osmanlı medreselerinde “Muharrem” adıyla bilinmektedir. İranlı Abdurrahman-ı Câmî’nin, Arapça nahiv kurallarını ele alan İbnü’l-Hâcib’e ait el-Kâfiye adlı eseri üzerine yazdığı el-Fevâʾidü’ż-Żiyâʾiyye adlı şerhin hâşiyesidir. Müellifin yarım bıraktığı kitabı daha sonra Abdullah Eyyûbî (ö. 1252/1836) “bedel” bahsinden itibaren aynı üslûpla tamamlamaya çalışmıştır (Bulak 1256; I-II, İstanbul 1259, 1266, 1274, 1283, 1306, 1308, 1325). Ayrıca eserin birçok yazma nüshası mevcuttur (meselâ bk. Nuruosmaniye Ktp., nr. 4543; Manisa İl Halk Ktp., nr. 694; Kastamonu İl Halk Ktp., nr. 1095).1306 Hicri - Amira Matbaası İstanbul - 632 Syf. 1. Cild Tek Kitap - 16x24 cm
İsameddin Ala Risalei Vadıyye
Ebü’l-Abbâs Şihâbüddîn Ahmed b. Muhammed b. Abdillâh b. İbrâhîm b. Arabşâh el-Ensârî ed-Dımaşkī el-Hanefî (ö. 854/1450)Vad İlmi Hakkında -Arapça - Hafız Muhammed Zeki Hattıyla yazılmıştır Ebrulu cildindedir 1308 Hicri- 96 Syf. Tek Kitap - 16x24 cm